Éhségérzet okai

éhségérzet okaii

Milyen okai lehetnek az éhségérzetnek? Valóban éhes vagy, valóban valóban ételre van szükséged, vagy valami más van az éhségérzet mögött? Nézzük az éhségérzet lehetséges okait!

 

Éhségérzet okai

 

1.Túl sok gyorsan felszívódó ételt eszel

A cukros ételek, fehér lisztből készült ételek, péksütemények, krumplipüré gyorsan megemelik a vércukorszintedet, ami utána hirtelen leesik. Ha leesik a vércukorszinted, akkor pedig nagyon éhes leszel, és kívánni fogod a cukros, magas kalóriatartalmú ételeket. Ez egy ördögi kör, minél több ilyen ételt eszel, pár óra múlva annál éhesebb leszel.

 

2. Sok édesítőszert fogyasztasz

Az édesítőszerek becsapják az agyadat. A szád érzékeli, ha valami édeset eszel/iszol, és továbbítja az információt az agyadnak. Az agyad fogadja a jelet, és úgy értelmezi, ha valami édes jön, akkor abban cukor van, és felkészül a cukor fogadására.  Elindul az inzulintermelés ami csökkenti a vércukorszintet és éhségérzetet okozhat. Tapasztalatok azt mutatják, hogy nem mindenki tapasztal éhségérzetet például diétás/light üdítők fogyasztása után, lehet, hogy Te nem vagy érintett, de sokaknak ez problémát jelent. Akár éhes leszel az édesítőszertől, akár nem, mindenképpen ajánlatos csak mértékkel fogyasztani őket. Tehát nem az a legjobb megoldás, ha a napi 2 liter kólát lecseréled napi 2 liter light kólára.

 

light_udito

3. Nem iszol eleget

Lehet furán hangzik, de az agyunk nem mindig tudja megkülönböztetni, hogy éhesek vagyunk-e vagy szomjasak.  Könnyen félre lehet értelmezni a szomjúságot. Hiába érzed éhesnek magad, lehet hogy valójában nem ételre, hanem folyadékra van szüksége a szervezetednek. Ezért fontos a rendszeres és megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, lehetőleg tiszta víz. Ha nem szereted a sima víz ízét lehet gyümölcsökkel, fűszerekkel ízesíteni, jó példa erre az almás fahéjas víz.

 

4. Nem a tested éhes, hanem a lelked

Biztos hallottál már a stressz evésről, amikor valaki a stresszt evéssel próbálja levezetni. Vagy az érzelmi evésről, mikor valaki unalmában eszik, vagy mert bánatos, magányosnak érzi magát. Az így kialakult túlsúlyt szokták bánathájnak is nevezni. Ha rád tör az éhség, először tedd fel magadnak a kérdést, hogy valóban éhes vagy-e, valóban a szervezetednek van-e szüksége tápanyagra, vagy valami más hiányzik például egy jó beszélgetés. Amikor olyan gondolatod támad, hogy “úgy ennék valamit, de nem is tudom, hogy mit”, akkor valószínű a lelked éhezik, és nem ételre van szükséged.

evés unalom miatt

 

5. Túl keveset eszel

Gondolom nem lepődsz meg azon ha valaki túl keveset eszik akkor éhesnek fogja érezni magát.  Nagyon sokan próbálkoznak koplalós diétával, gondolván csak ki kell bírni pár hetet, és letudhatom a fogyókúrát. Ezen próbálkozások nagy része kudarcba fullad, mert túlvállalják magukat, az éhség legyőzi őket, és a nagy koplalást nagy zabálás követi. Ha valaki éhezteti magát, ne csodálkozzon hogy éhes lesz!

Például az is éhséget okozhat, ha valaki térfogatra keveset eszik. Például nagyon népszerűek a különböző fogyókúrás italok, turmixok, amik minden bizonyára tartalmaznak minden szükséges tápanyagot, csak az evés élményét veszik el tőlünk. Mi magunk és az agyunk is hozzá van szokva, hogy úgy veszünk tápanyagot magunkhoz, hogy leülünk egy asztalhoz, és tányérból késsel-villával, kanállal eszünk, rágni kell az ételt. Ha áttérünk a turmixokra, lehet hogy mindent megkap a szervezetünk, amire szüksége van, de az evés élménye hiányozni fog.

Egy ismerősöm azt találta ki, hogy leves diétával akar lefogyni, csak leveset eszik (nem csak káposztalevest, hanem akármilyen levest, gulyásleves, gyümölcsleves stb. de csak levest) és azt mesélte, hogy pár hét múlva ölni tudott volna egy ropogós bagettért. Egyszerűen hiányzott neki valami ropogós, amit rágni lehet, pedig a különféle levesekből minden tápanyagot megkapott, amire szüksége volt.

 

6. Minőségi éhezés

A szervezetnek szüksége van megfelelő mennyiségben szénhidrátra, fehérjére és zsírra, valamint vitaminokra, ásványi anyagokra, nyomelemekre. Ha bármelyik is hiányzik, a szervezetünk úgy tud jelezni, hogy éhségérzetet generál. Nem tudja megmondani, hogy kálciumra van szükségem vagy B12 vitaminra. Tehát megfelelő kalóriabevitel mellett is lehetsz éhes, ha valami hiányzik. Ezért fontos az egészséges táplálkozás, különösen fogyókúra, diéta idején, mert az egészséges táplálkozás lényege, hogy minden tápanyag megfelelő arányban szerepel az étrendünkben.

 

7. Egészségügyi okok

Ez bár ritkán fordul elő, de nem lehet kizárni, hogy az állandó éhségérzet valamilyen egészségügyi problémának, betegségnek a tünete. Például a cukorbetegség egyik tünete, mikor valaki állandóan éhesnek érzi magát. Ha a legkisebb gyanú is felmerül benned, hogy valami egészségügyi problémád lehet, azonnal fordulj orvoshoz, és vizsgáltasd ki magad!

 

Azt javaslom, hogy figyelj magadra, és próbáld megtanulni felismerni és értelmezni a tested jeleit. Kis tudatossággal és odafigyeléssel képes leszel felismerni, hogy mire van szüksége a szervezetednek.

Kattints ide tippekért éhség ellen!

photo

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Iratkozz fel, és e-mailben megkapod az újabb cikkeket!
Email*
Név*

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*