Mik a leggyakrabban előforduló nehézségek egy életmódváltás során?

Both Gabi három gyerekes családanya, aki belevágott egy 90 napos életmódváltó programba és hétről hétre beszámol az eseményekről.

Az ő példáján mutatom be, hogy mik azok a nehézségek, amikkel a legtöbb embernek szembe kell néznie, ha életmódot szeretne váltani.

 

Kezdjük az elején, hogy miből is áll ez az életmódváltó program:

1. ÉTRENDI TANÁCSADÁS

Ennek keretében Gabi részt vett egy diétás oktatáson, ahogy én kiveszem az eddigi írásokból személyre szabott étrendet nem kapott. Azt gondolom, ha valaki tisztába kerül az egészséges táplálkozás alapjaival, akkor maga is össze tudja állítani a saját étrendjét. Ez egy életmód váltó program, és nem egy 90 napig tartó fogyókúra. Tehát nem az a lényeg, hogy pár hétig kövessen egy előírt ételsort, függetlenül attól, hogy éppen mihez van kedve vagy lehetősége. A lényeg az, hogy saját maga képes legyen összeállítani és elkészíteni az ételeit. Ez az elején a legtöbb ember számára nehézséget jelent, mert bizonytalan, hogy akkor most mit ehet, mit nem ehet, meg mennyit, de idővel beletanul.

2. A MEGFELELŐ MOZGÁSFORMA MEGTALÁLÁSA ÉS A GYAKORISÁG, INTENZITÁS MEGHATÁROZÁSA

Gabi egy állapotfelméréssel kezdett, és hetente háromszor jár edzésre, pilatesre, spinningre és gymstick-re. Alacsony és közepes intenzitású edzéseken vehet részt, az intenzitást pulzusmérővel tudja ellenőrizni. Saját állítása szerint jól esnek neki az edzések, nem megterhelőek, de utána azért szokott izomláza lenni. Gabi a program előtt futással próbált megszabadulni a felesleges kilóktól, ami alátámasztja az én tapasztalatomat. Valami rejtélyes oknál fogva az van a köztudatban, hogy a fogyáshoz futni kell. Pedig ha nem volt edzésben, túlsúllyal küzdött, akkor a futás nem tesz túl jót az ízületeinek és ha mérte volna a pulzusát valószínű jóval magasabb tartományban mozgott volna, mint amit most meghatároztak neki.

És most jön a lényeg, amit én nagyon fontosnak tartok, és sajnos nagyon sokszor erre nem gondolnak, ez pedig a:

3. PSZICHÉS, LELKI TÁMOGATÁS (pszichológus, coach)

Gabi esete is alátámasztja amiben én hiszek és amiben a tanácsadás tud segíteni. A legtöbb fogyókúra azért bukik meg, mert az emberek nem tudják betartani, amit elterveztek. Mik azok a témák, amik Gabinál is előkerültek, és amikről a legtöbb fogyókúrás tanácsadáson szó esik:

  • Motiváció – ez nagyon fontos a sikerhez, szerencsére Gabi kellő képen elszánt, de ez idővel változhat. Gabi csoportos foglalkozásokra jár, a közösség segíteni tudja, hogy átlendüljön a holtpontokon és újra erőt kapjon ha csökkenne az elszántsága. A fogyókúrás csoportok további előnyeiről itt olvashatsz.

 

  • Időgazdálkodás – mi köze ennek a fogyókúrához? Kérdezhetik sokan. Pedig az egyik leggyakoribb mondat amit hallok, hogy nekem nincs időm fogyókúrázni. Gabinak is nem az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy milyen ételeket kell ennie, hanem az, hogy mikor vegye meg az élelmiszereket, mikor készítse el és hogy időt találjon az edzésre. Tapasztalom szerint elsőre a legtöbb ember azt mondja, hogy hát nekem erre nincs időm, ez lehetetlen, de ha kicsit jobban belemegyünk, körbejárjuk a témát, akkor valahogy mégis tudunk időt találni.

 

  • Család és környezet – mindannyian egy rendszerben élünk, ahol hatással vagyunk a körülöttünk lévőkre, családra, munkatársakra, szomszédokra és ha mi változtatunk, az hatással lesz a körülöttünk lévők életére is ahogyan ők is hatással vannak ránk. Gabinak is kísértést jelent, hogy kakaós csiga maradékokat kell kerülgetnie, mert a gyerekei otthagyták. Vagy mikor a lánya rá mordul, hogy “Anyaaaa, ne legyél már ennyire biomami! (…) Akkor is megkaptam tőle a magamét, amikor kiderült számára, hogy nyilvánosan felvállaltam ezt az egészet. Sőt, azt is a szememre vetette, hogy miért KELL nekem ennyi mindent csinálnom egyszerre?” Ez is mutatja, hogy nem elég a diétát és edzéseket csinálni, de a családdal is foglalkozni kell, velük is meg kell értetni, el kell fogadtatni hogy változol.

 

  • “Eddig valahogy kimostam a tudatomból, hogy én is fontos lehetek, nem csak mindig mások.” Nagyon fontos felismerés, ha nem vagy elég fontos magadnak, nem fogod tudni megcsinálni, mert mindig lesz más feladat ami miatt nem lesz időd magadra. Te mennyire vagy fontos magadnak?

 

A fenti példákból is látszik, hogy önmagában kevés, ha valaki talál egy szuper fogyókúrás módszert, szokták mondani, hogy a fogyókúra fejben dől el. Amíg nem tisztázod magadban, hogy mit is szeretnél, nem hiszed el, hogy Te is fontos vagy annyira, hogy magaddal törődj, addig kevés esély van a sikerre.

Összegyűjtöttem még néhány felismerést Gabi naplójából, amiket különösen fontosnak tartok:

  • Enned kell, ha fogyni akarsz! Persze nem mindegy, mit… és az sem, hogy mikor.” – Pontosan, koplalással nem lehet lefogyni.

 

  • “Megvan a vezérszavam is: tudatosság!”

 

  • “Egyébként mindent megeszem, amit csak megkívánok. Tudom, hogy nem ajánlott a szőlő, de egyetlen szemet akkor is engedélyezek magamnak, mert nem ezen múlik a siker.” – Igazad van, inkább egyél egy szem szőlőt ha kívánod, mint hogy addig kínozd magad a szőlő tiltásával, hogy a végén nem bírod és befalsz egy egész kilót.

 

  • “Minden eltelt nappal egyre könnyebb ebben az új rendszerben az élet.”

 

Hajrá Gabi, remek úton haladsz, és remélem a történetedet megismerve az olvasóim is kedvet kapnak, hogy belevágjanak az életmód váltásba.

 

Gabi naplóját az alábbi linkeken tudjátok elolvasni:

1. rész

2. rész

3. rész

4. rész

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*